.

.

Bersusah Dahulu Sebelum Melakukan Smart

translate to inglish :

kepada pelajar, pekerja, peniaga

Kenapa work hard terlebih dahulu kemudian barulah work smart,kenapa?

sebelum itu jom kita kembali kepada sejarah dan lihat sekeliling:
Cuba anda lihat Colonel Sanders, Thomas Alva Edison, Abdurrahman bin 'Auf, Dato aliff, Dato Vida, Cristiano Ronaldo, dan ramai lagi.
Pernah ke tidak kita berfikir bagaimana susahnya mereka untuk naik ketampuk atasan.mereka bangkit bukan dengan work smart tetapi mereka bangkit dengan work hard usaha mereka pagi petang siang malam kemudian barulah  di susuli dengan work smart,mungkin anda tidak berapa paham,sebagai contoh kita ambik salah seorang dari mereka

Ramai antara kita kenal pemaian bola terunggul iaitu cristiano ronaldo, beliau untuk sampai ketampu sepakan terhebat dengan susah payah,untuk dapat cara sepak bola freekick ia berusaha setiapa hari dengan 10000 kali tendangan (work hard),kemudian bila sudah ditengah terkenal barulah ia mengunakan kebijaksanaannya (work smart) sehari hanya menyepak 10 kali sahaja bertujuan untuk mengekalkan cara sepak tersebut. salah satu cara kita mahu tahu bagaimana orang itu naik kita tengok nasihat dia, ronaldo hanya cakap work hard bukan suruh work smart.

Jadi adakah salah para motivasi di seluruh dunia terutama di Malaysia berkata buat sesuatu dengan smart tetapi bukan dangan hard?
jawapanya berkemungkinan besar adalah salah,kenapa?

  1. mereka pakar motivasi tidak tahu tentang latar belakang anda
  2. mereka pakar motivasi tidak tahu tentang zaman kegelapan anda
  3. kepada siapa mereka menyampaikan adakah orang yang mendengar sama iq dengannya
  4. mereka kebanyakan pakar motivasi ini tidak pernah pon berasa hinanya duduk sebagai orang lemah atau lose

kepada pakar motivasi yang ingin berkongsi tentang pendapatnya boleh comment dibawah,

No comments

Powered by Blogger.