.

.

Bantuan Yang Tiada Jalan Penyelesaian Kecuali

kepada pelajar,perkerja,orang yang tidak sedar

sedarkah anda bahawa membantu orang dengan memberi kesedaran kepadanya akan membuatkan anda gagal?

kerana kesedaran itu bukan hak milik kita,kita hanya mampu memberi motivasi tetapi inovasi tu dia kena lahirkan sendiri. Tambahanpula sekiranya ajakan atau bantuan anda tidak mendatangkan hasil. Contohnya,anda mempunyai  seorang kawan yang sangat malas namun anda seorang yang hanya berkerja dan anda memberi nasihat kepadanya atau membantunya,kemudian nasihat atau bantuan anda hanya ditolak dengan sewenangnya atau tidak memberi sebanrang perubahan. ia akan memberi anda impak yang negetif di kemudian hari.

cara untuk mengatasinya

  1. anda perlu mencari satu sifat yang sama dengan kawan anda atau cari apa senter anda yang kawan anda inginkan
  2. lihat pada perkataan dalam percakapannya
  3. gabungkan kedua-dua 1 dan 2 dan tegur atau bantu kawan anda dalam situasi yang sama
  4. -contohnya, saya seorang penulis blog dan saya tidak tahu sama ada pembaca saya sukakan blog saya atau tidak. Justeru saya menulis blog ini untuk membantu diri saya bukan utntuk orang lain tetapi dalam masa yang sama saya mempersilakan anda untuk membaca dan inginkan perubahan motivasi inovasi  
kesimpulannya membantu orang lain tidak akan selesaikan masaalah melainkan bantuan itu bukan untuk kawan anda tetapi untuk anda cuma dalam masa yang sama bantu kawan anda.

No comments

Powered by Blogger.