.

.

21 Buku Billionaire Warren Buffett Menyuruh Semua Orang Baca



Apabila Warren Buffett memulakan kerjayanya dalam dunia perlaburan, beliau sedang membaca 600, 750, 1000 muka surat sehari.Sehinggalah sekarang, beliau meluangkan masa lebih kurang 80% dari hari beliau untuk membaca buku.

"lihat, kerja saya adalah melihat dasar yang tidak sekata lagi dan lagi dan lagi tentang fakta dan informasi, dan seringkali ia membawa saya kepada tindakan," berkata ketika ditermuramah.

"kita tidak ditugaskan untuk membaca dan memahami pendapat orang lain" katanya. "kita ditugaskan mendaptkan fakta dan kemudian berfikir".

Untuk membantu kita memasuki minda pelabur billionaire, kami melampirkan lebih 18 buku yang disyorkan selama lebih 20 tahun dalam kerjayanya.


 'The Intelligent Investor' karangan Benjamin Gramham

Sewaktu Buffentt memilih buku ini, beliau berumur 19 tahun. Beliau memilih buku ini dari lajenda pelabur wall street bernama Benjamin Graham.

Ini adalah saat yang paling bertuah seumur hidupnya, katanya. kerana ia memberi kefahaman yang intelektual tentang dunia perlaburan.

"Untuk berjaya seumur hidup tidak memerlukan iq yang tinggi, akan tetapi ia memerlukan wawasan yang tinggi dalam dunia perniagaan dan maklumat yang mendalam" Buffett berkata. "

"apa yang diperlukan adalah satu rangka kerja intelektual yang kukuh untuk membuat keputusan dan keupayaan untuk menjaga kestabilan emosi dari menghakis rangka kerja tersebut. Buku ini dengan tepat dan jelas menetapkan rangka kerja yang betul. Anda mesti menyediakan ruang disiplin emosi yang semampatnya.

Untuk membeli, klik >>>



'Security Analysis' karangan Benjamin Graham dan David L.Dodd

Buffett berkata "Security Analysis" satu lagi kerja pecah tanah Graham, " satu peta jalan yntuk melabur, kini saya adalah salah seorang mengikutnya selama 57 tahun".

Wawasan buku ini berteraskan : Jika analisis anda cukup teliti, anda boleh memikirkan nilai syarikat - dan jika pasaran mengetahui perkara yang sama.

Buffett telah berkata, Graham adalah orang kedua yang fasih dalam menyelesaikan segalanya dalam kehidupan, selepas dari ayahnya.

Ben adalah seorang guru yang luar biasa; Maksud saya, dia adalah mempunyai kehebatan semuala jadi.

Untuk membeli, Klik >>>



'Common Stock and Uncommon profits' karangan Philip Fisher

Ketika melabur - Philip adalah seorang pakar perlaburan dalam syarikat-syariakat inovasi -  namun Buffett masih memegang Graham dalam hal yang terhebat.

"Saya adalah seorang pembaca yang bersemangat tinggi, apa yang Philip akan katakan, dan saya akan mengesyorkan kepada anda" katanya

Philip menekankan bahawa memperbetulkan penyata kewangan tidak mencukupi. Anda juga perlu untuk menilai pengurusan syarikat tersebut.

Untuk membeli, Klik >>>






'Stress Test: Reflections on Financial Crises' karangan Tim Githner

Buffett berkata buku ini ditulis oleh bekas setiausaha perbendaharaan AS mengenai krisis kewangan, ianya wajar dibaca untuk mana-man perngurus.

Banyak cara yang dituliskan di dalam buku ini, bagaimana mengurus dengan tersusun ketika melalui fasa -fasa yang sukar.

Hampir tiada akaun-akaun yang mampu untuk mngemudi kapal-kapal ketika melalui malapetaka ekonomi yang kusut.

"Ini bukan hanya masaalah kecil di pinggir pasar" Geithener menulis. "Saya mempunyai rasa sakit didalam perut, saya tahu bagaimana rasanya krissi kewangna dan ianya rasa seperti ini..."

Untuk membeli, Klik >>>



'The Essays of Warren Buffett' karangan Warren Buffett

Jika kita ingin mengetahui bagaimana Warren Buffett berfikir, haya terus sahaja pergi ke bukunya.

Dalam buku ini, beliau meletakkan perkara-perkara yang benar-benar berlaku di sekeliling kita.

"Apakah perkara yang boleh memberikan faedahdalam pertandingan interlektual - sama ada pertandingan catur, membina jambatan, atau pemilihans saham - daripada semua perlawanan yang telah diajar, pikirkan satu pembaziran tenaga?" beliau bertanya.

Untuk Membeli, Klik >>>





'Jack: straight from the gut' karangan jack welch

Dalam surat pemegang saham 2001 Buffett, beliau penuh teruja menyokong buku "Straight From the Gut" ia adalah memori perniagaan lama eksekufit Jack Welch, Buffent menerangkan sebagai "pintar, bertenaga"

Dalam meluaskan berkenaan buku, Bloomberg businessweek menulis "Weclh mempunyai kesan-kesan ke atas perniagaan pada era moden ini, semua lawatan memberi kesan syang mendalam terhadap pengurusan pembelajaran yang berbaloi"

Buffett menasihati untuk mendapatkan naskahnya sekarang!!!

Untuk Membeli. Klik >>>






'The Outsiders' karangan William Thorndik Jr.

Dalam surat pemegang saham 2012 Buffett, beliau memuji "The Outsides" atas "buku yang tertunggak mengenai CEO yang cemerlang dalam peruntukan modal"

Berkshire Hathaway memainkan peranan utama dalam buku ini. Satu bab ialah ke atas pengarah Tom Murhy, Buffett mengatakan adalah " keseluruhan perniagaan terbaik yang pernah saya jumpa"

Buku ini mendapat corak kejayaan daripada eksekutif di The Washington Post, Ralston Purina, dan lain-lain. Ia telah dipuji sebagai "salah satu daripada buku perniagaan yang paling penting"

Untuk Membeli, Klik >>>





'Business Adventures: Twelve Classic Tales From The World of Wall Street' karangan John Brooks

Pada 1991, Bill Gates bertanya kepada Buffett tentang buku kegemaran beliau.

Buffett membalas kepada pengasa Microsoft tentang buku kegemaran beliau ialah "Business Adventures" dikumpulkan oleh penceritaan New York karangan John Brooks.

Gates berkata buku ini berfungsi sebagai penunjuk arah kepada prinsip untuk membina kemenangan dalam perniagaan yang berterusan. Gates menulis : "Terdapat satu faktor penting dalam setiap usaha perniagaan.ia tidak bermakna kita perlu mempunyai produk yang sempurna, pengeluaran produk dan perancangan marketing penting, dan kita masih memerlukan beberapa orang yang betul untuk memimpin dan melaksanakan segala racangan.

Buku ini menjadi bualan mulut untuk beberapa tahun, Slate menulis "kejayaan untuk seorang jutawan"

Unruk membeli, Klik >>>


'Where Are The Customers' Yachts? karangan Fred Schwed

"Inilah sebuah buku yang piling lawak pernah dicetakkan tentang pelaburan" Warren Buffett mengistiharkannya pada surat pemegang saham 2006, "Ia satu pembawakan yang terlalu ringan dalam menyampaikan mesej-mesej dan subjek yang benar-benar pennting."

Cetakan pertama pada 1940, tajuk pada buku ini datang dari cerita pelawat ke New York dan melihat kepada perkerja bank dan kepada broker tetang dimanakah pelanggan. Jelas sekali, Mereka tidak mampu ; orang yang menyediakan nasihat kewangan adalah dalam kedudukan yang lebih baik untuk berbelanja daripada orang-orang yang mengikuti nasihat itu.

Buku ini penuh dengan kebijaksanaan dan warna-warni tentang wall street, dan kekal sehingg kehari ini.

Untuk Membeli, Klik >>>


'Essays in Persuasion' karangan Maynard Keynes

Koleksi buku ini datang daripada seorang penulis yang lagenda dalam ekonomi. Beliau seringkali mengulang ruji harian kewangan yang penuh dengan kesusasteraan sejak ia diterbitkan satu abad yang lalu.

Pada pandangan Buffett, ia sangat berbaloi untuk dibaca dan dipratikkan.

"Membaca buku Keynes membantu kita untuk lebih smart terhadap pasaran semasa" katanya pada pengeluar pelaburan pada 1989. "Saya(buffett) sangat tidak pasti sama ada membaca buku ekonomi yang lain adalah sama dengannya"

Anda boleh membaca sepenuhnya secara percuma (online)

Untuk Membeli, Klik >>>




'The Little Book of Common Sense Investing' karangan Jack Bogl

Dalam surat pemegang saham pada 2014, Buffet telah menyarankan untuk membaca buku ini. Ia adalah sebuah buku nasihat kewangan yang sangat berkesan.

Berdasarkan pengalaman Buffett sendiri yang berkerja bersama pelanggan Vanguard. Jack Bogle cuba untuk membantu pembacanya untuk menggunakan index pelaburan dalam membina kekayaan yang sihat.

Peminatnya berkata, buku ini jauh dari perasaan bosan (boring), statistik dan carta adalah seimbang dengan anekdot dan nasihat.

Untuk Membeli, Klik >>>






'Poor Charliw's Almanack' karangan Perter Kayfman

Koleksi buku nasihat ini daripada Chalie Munger, beliau adalah seorang timbalan penasihat President Berkshire Hathaway,

"Terdapat pembahasan yang panjang berkenaan Charlie penjelmaan Ben Franklin"buffett menulis. "Buku ini sepatutnya Menyelesaikan semua persoalan"

Maklumat biografi tentang Munger juga tersapat didalam buku ini sebagaimana ringkasan tentang falsafah pelaburan.

Satu bab yang mana diberinama "Psychology of human Misjudgment"

Untuk Membeli, Klik >>>

'The Most Important Thing Illuminated' karangan Howard Marks


Marks, adalah seorang pengerusi dan pengasas Oak Tree Capital, beliau menulis buku ini sehingga beliau bersara. Tetapi Buffett begitu mengagumi beliau, kerana menolak tawaran untuk menerbit buku lebih awal.

Akan tetapi hasilnya "Ia adalah buku yang sangat berguna" Buffett mewarwarkan.

Target Marks adalah untuk membantu pelabur dalam mengecapi  kejayaan dengan meletakkan lebih banyak pemikiran dalam membuat keputusan dan lukisan yang penuh  tentang pembelajaran yang beliau belajar dari mereka.

Untuk Membeli, Klik >>>





'Dream Big' karangan Cristiane Correa

Correa telah menceritakan kepada kita kisah tiga orang kawan yang berjaya menguasai wilayah 3G, dalam firma pelaburan bersama Buffett

Buffett telah mengesyorkan kepada kita buku "Dream Big" karangan Cristiane Correa sebagai rujukkan untuk bertanggapan luas kehadapan.

Kata Correa "Mereka percaya kepada orang, dan mereka meletakkan kepercayaan itu kepada pasukan mereka (team work)"

Untuk Membeli, Klik >>>

No comments

Powered by Blogger.