.

.

5 Perkara Setiap Insan Harus Lakukan Sebelum 8.00pagi

Kehidupan sememangnya rumit dan mencabar, ia mungkin akan mendatangkan perasaan tidak mungkin untuk memiliki apa yang kita impikan. Jika anda sudah mempunyai kerja sepenuh masa dan keluarga, maka itu akan menjadikan ianya lebih susah. Persoalan sekarang adalah bagaimana untuk kita bergerak menuju yang kita idamkan?

Jika kita tidak sengaja menghabiskan masa setiap hari untuk meningkatkan kemajuan tanpa persoalan dan mempersoalkan, maka saat-saat kita akan lesap seakan vacuum yang sentiasa menyedut masa kehidupan untuk mendesak. Sebelum kita mengetahuinya, kita sudahpun tua dan lemah, terpinga-pinga kemanakah perginya masa hidup kita.

Sebagimana prof. Harold Hill berkata," kehidupan ini penuh dengan kekosongan, jika kamu tidak mengisinya dengan sesuatu, kehidupan akan mengosongkan harinya seperti masa semalam"

Pikirkan semula tentang kehidupan kita dan cari jalan keluar

artikal ini akan menandingi minda kita supaya berfikir semula dengan memasukan  keseluruhan pendekatan kedalam hidup kita. Bertujuan untuk membantu memudahkan dan mengembalikan proses-proses asas

 Sedih sekali, apabila mendengar kebanyakan orang masih lagi menyesakkan kehidupan mereka dengan perkara-perkara yang tidak penting dan remeh. Mereka tiada masa untuk membina sesuatu bermakna. Mereka adalah dalam keadaan yang survival mode (perasaan tercari-cari). Adakah anda dalam keadaan survival mode?

Walaubagaimanapun, terdapat kesedaran yang kolektif yang sedang meningkat tentang kerja lebih masa, tumpuan, dan lain-lain. Kita boleh hidup setiap detik dalam kehidup ini dengan kita punya pendirian. Kita yang mencorakkan dan menghiaskan matlamat yang diimpikan. kita yang bertanggungjawab. Kita dapat memilihnya. Kita mesti membuat pemilihan, kerana jika kita tidak melakukan pemilihan dalam hidup kita, seseorang akan cuba masuk kedalam kehidupan kita dan melakukannya. Kebimbangan adalah keputusan yang tidak baik.

Dengan adanya rutin pagi ini, kehidupan anda akan bertukar dengan cepat. Ia mungkin nampak seakan-akan senarai yang panjang. Akan tetapi,ia sememangnya mudah :
  • Bangun pagi
  • Mulakan bergerak
  • Masukan makanan yang sihat dalam badan
  • Bersiap sedia
  • Dapatkan ilham
  • Lakukan sesuatu untuk membuatkan kamu bergerak kehadapan
mari mulakan

1. Dapatkan kesihatan dengan tidur 7 jam 
Tidur adalah sangat penting, sama seperti makan dan minum air. Berjuta-juta manusia tidak mendaptkan tidur yang cukup dan memdatangkan masaalah kepada hasil.

Selain itu, lebih daripada 40 peratus orang dewasa mengalami rasa mengantuk sewaktu siang hari sehingga mengganggu aktiviti mereka sekurang-kurangnya beberapa hari setiap bulan. Pada bahagian satu lagi, mendapatkan tidur yang cukup membantu kita untuk berhubung dengan :
  • Meningkatkan hafalan
  • Panjang umur
  • Menambahkn krativiti
  • Kurang tekanan (stress)
  • Menambahkan perhatian dan permerhatian 
  • Dan berjuta lagi kebaikannya. Google lerrr
Kesemua post ini adalah tidak berguna sekiranya kita tidak mengutamakan tidur. Apa gunanya sekiranya anda bangun pada pukul 5.00 pagi, tetapi tidur di katil tiga jam sebelum pukul lima? Dalam jangka masa yang panjang, kesihatan anda akan jatuh merosak. Goal kita adalah dengan menjaga kesihatan kita pada jangka masa yang panjang.

2. Sembahyang / solat (prayer) 
Selepas menjaga kesihat dan berehat dengan secukunya. Bersolat atau bersembahyang adalah mengorientasikan diri ke arah positif. 

Syukur adalah tanda berterima kasihnya kita keatas apa yang sudah dimiliki. Doa adalah apa yang kita bakal inginkan, Dunia adalah tempat Menggali hasil. Apabila digabungkan ketiga-tiga ini ( Doa, Syukur, Dunia) ia akan membuatkan hasil yang lumayan dan ketenangan. Terdapat peluang tanpa had dan kemungkinan untuk anda.

Manusia adalah magnet. apabila kita bersyukur keatas apa yang kita kecapi, ia akan menarik banyak lagi perkara yang disukai dan positif. Malah, sifat syukur sentiasa berjangkit.

3. Physical aktiviti
Jika anda inginkan berada dikalangan orang sihat, gembira, dan produktif dalam dunia ini, jadikan aktiviti ini sebagai habit harian. Kebanyakan orang akan terus ke gym untuk membuat badan mereka berhasil.

Apapun yang anda pilih, buatkan badan anda bergerak dari hari ke hari. Senaman boleh membantu mengurangkan stress, kebimbangan, dan peluang untuk kemurungan. Ia juga menghubungkait untuk mendapat hasil yang lebih memberangsangkan dalam kerjaya. Jika kita tidak hiraukan tentang kesihatan badan, setiap bahagian aspek dalam hidup ini akan merana. Manusia adalah makhluk holistik.

4. Mandi dengan mandian yang sejuk
Tony Robbins mulakan setiap harinya dengan melompat kedalam kolam berenang. Kenapa dia melakukan begitu?

Merendamkan badan kedalam air sejuk secara radikalnya memudahkan kesihatan dizikal dan mental. Apabila melakukan latihan ini, Ia menyediakan perubahan yang berpanjangan kepada tubuh anda imun, limfa, peredaran darah, dan sistem pencernaan yang menigkatkan kualiti hidup anda. Ia juga membantu mengurangkan berat badan kerana ia meningkatkan metabolism.

Sudah tentu, ketakuatan yang mula-mula sekali melangkah masuk kedalam minda kita adalah melangkah kaki kedalam bilik mandi yang sejuk. Tanpa syak lagi, jika anda telah mencuba sebelum, Anda mendapati perasaan ini akan muncul setiap kali anda ingin masuk ke bilik mandi sebelum menyentuh air sejuk.

Bagi saya, mandi air sejuk menambahkan lagi tenaga dalaman dan meningkatkan kretiviti dan inspirasi. Dalam masa sama, saya cuba melatikan memelahankan penafasan dan tarik nafas dalam. Selepas saya melatih diri saya, saya berasa gembira dan inspirasi. banyak idea akan keluar bagi mendapatkan  motivasi untuk mencapat matlamat saya.

Tambahan pula, ia berasa bersemangat untuk melakukan sesuatu. Dan bersedia untuk meletakakan intonasi untuk hidup di luar kawasan zone selesa.

 5. Mendengar kepada atau Membaca artikal
Orang biasa bermati-matian mencari hiburan. Orang yang luar biasa adalah bermati-matian mencari ilmu dan belajar. Ini adalah biasa bagi orang yang berjayauntuk membaca sekurang-kurangnya satu buku per minggu atau bulan. Mereka secara berterusan belajar.

Dengan secara mudahnya untuk mendapatkan audio yang berfaedah tentang buku, ekonomi, saham, dll per minggu, boleh juga mendengar semasa perjalanan ke tempat kerja atau menaiki bas untuk kesekolah. Hanya ambik 15 atau 30 minit setiap pagi untuk membaca maklumat dan idea untuk menaikkan semangat. Ia akan meletakkan anda ke zone yang lebih tinggi dengan tindakan yang hebat.

Dengan masa yang panjang, kita akan membaca lebih beratus-ratus jodul buku. Makluamat kita akan merentasi segala tajuk apabila berbincang, berbicara, hujah, mahupun dengan bantahan. Kita akan berfikir dan lihat dunia secara berlainan dengn orang biasa. Kita akan mempunyai kelebihan bercakap dang membuat hubungan dengan orang yang bersama kita.

No comments

Powered by Blogger.