Kuasa Kata Hubungan Dalam Pengiklanan Jualan Percakapan atau Penulisan
Adakah pembaca tahu bagaimana untuk menaikkan tahap emosi
pembeli terhadap jualan kita? Dunia penjualan
tidak lari dari pengiklanan samaada pertuturan atau penulisan.
Kata hubung adalah perkataan yang digunakan untuk
menggabungkan ayat-ayat. Tidak kira dari segi pertuturan mahupun penulisan,
kata hubung sangat membantu merangsang pendengar dan pembaca dalam menaikkan
emosi pembelian.
Banyak kata hubung yang boleh digunapakai dalam percakapan
dan penulisan jualan kita. Ramai yang tidak sedar akan kuasa yang ada dengan
menggunakan perkataan-perkataan kata sambung dalam penulisan kita.
Mari kita lihat.
- ' KERANA '
Penggunaan 'kerana' mampu memberi alasan ke
atas sesuatu fakta yang diberikan. Fakta tanpa alasan akan menyebabkan minda
sedar manusia segara mempersoalakan.
Bila adanya persoalan yang bermain di minda
pembaca dan pendengar maka ia akan menyebabkan minda pembeli akan menjadi aktif
terhadap barangan tersebut.
Penggunaan “ kerana ”ini mampu membantu
menyelesaikan masaalah dangan menjawab terlebih dahulu sebelum minda sedar
mempersoal dan memberi alasan dengan datangnya tanda bantahan darinya. Dengan
cara ini minda sedar yang sentiasa negative dapat disenyapkan.
Contoh ;
“ Produk ini amat sesuai untuk anda, bagi
membantu memcantikan dan mencerahkan kulit wajah anda kerana ianya dihasilkan
dari ekstrak buah-buahan tropika yang tidak mengandungi bahan kimia berbahaya”
“ Anda perlu bertindak segera menepah produk
XYZ ini kerana ini mungkin kali terakhir anda membaca mesej ini “
- ' OLEH ITU '
Dalam percakapan dan penulisan yang
berkehendak agar pendengar dan pembaca sasaran melakukan sesuatu maka arahan
akan diberikan.
Seperti juga persoalan dan bantahan
memerlukan jawapan dan alasan, arahan juga perlukan satu alasan yang kuat dan
logic yang akan menanam ke minda separa sedar dan emosi pembaca sasaran bahawa
arahan tersebut adalah munasabah dan logic untuk diikuti begitu juga dengan
pendengar.
Pengunaan ‘ oleh itu ‘ mampu menujukkan apa
yang bakal pembeli sasaran perolehi atau perlu dilakukan selepas sesuatu fakta
diberikan.
Contoh ;
“ Emel ini merupakan emel terakhir saya
kepada anda tentang produk XYZ oleh itu saya sarankan kepadan anda agar jangan
bertangguh kagi terus klik ke link dibawah dan menempahnya sekarang “
- ' MAKA '
Selain dari penggunaan ‘ oleh itu ‘ satu
perkataan lain yang boleh digunapakai adalah perkataan “ maka “.
Contoh ;
“ Tempat duduk untuk seminar ini amat terhad
maka anda perlu segera bertindak menempah tempat duduk anda sekarang juga
sebelum ianya ditempah oleh orang lain ”
- ' NAMUN '
Dalam kita bercerita atu menyampaikan
sesuatu kepada pembaca sasaran kita adakalanya kita mahu menekan atau
menggembar-gemburkan masalah yang dihadapi oleh pembaca sasaran kita.
Penggunaan perkataan ‘ namun ‘ mampu
melakukan tugas ini kerana ia boleh memberikan emosi berbeza pada fakta yang
diletakkan di hadapan.
Contoh ;
“ Sudah berpuluh produk kecantikan muka yang
ada dipasaran, tidak dapat membantu menyelesaikan masaalah jerawat batu namun
kini dengan adanya produk XYZ mampu menyelesaikan masaalah anda dan disyorkan
oleh Doktor Pakar “
Apa yang saya kongsikan di atas adalah empat dari banyak
kata hubung yang boleh anda gunapakai dan pertuturan mahupun penulisan. Apa
yang anda perlu lakukan sekarang ada cari semula perkataan-perkataan kata
hubung yang ada yang telah anda pelajari dahulu dan cuba gunakannya dalam
penulisan jualan agar penulisan kita menjadi lebih kuat untuk mempengaruhi
emosi.
[full_width]
copywrite from : http://www.majalahniaga.com/kuasa-kata-hubung-dalam-penulisan-jualan.html
[full_width]
copywrite from : http://www.majalahniaga.com/kuasa-kata-hubung-dalam-penulisan-jualan.html
Post a Comment