.

.

Darimana sepatutnya idea tu muncul?



to translate to English : Where The Idea Should Came From

 Kepada : bissnesman, penjual, pelajar


Dimana sepatutnya saya mencari idea? apaitu idea? sesetengah orang hanya duduk dan melihat untuk mendapatkan idea,tetapi ia tidak semudah yang kita jangkakan.kecuali orang yang biasa mencari idea.

Namun begitu tetap ada cara untuk anda mencari idea anda. Jadi apaitu idea? idea itu adalah kita mahukan yang pembaharuan. Oleh itu, kebiasaannya ia datang berpunca dari masaalah yang kita alami atau kita yang mengada-adakan masaalah tersebut. Kemudian otak terus berpikir bagaimana untuk akumencari jalan keluar dari masaalah ini (mungkin ia memakan masa yang lama dan mungkin sebentar)

Kedua, benda yang paling susah disini adalah anda perlu mempunyai masaalah dan berpikir,kebiasaan orang bila mempuyai masaalah, ia tidak mampu untuk berfikir. namun begitu idea yang datang dari tidak mempunyai masaalah ia lebih kepada memperbaharukan idea yang ada. kita bukan bercerita tentang memperbaharukan idea (sebab memperbaharukan idea itu,ramai manusia yang boleh melakukannya) . Bagaimana untuk anda mengetahui idea anda keluar dari kotak pemikiran manusia?
  1. jika idea  yang tiada orang buat lagi  >  Cipta satu idea yang tidak terpikir tetapi bijak
  2. jika idea sudah dicipta > jadikan ia lebih senang untuk orang guna atau smart
  3. jika idea anda lebih kepada keseronokan  >  jadikan ia kepada keselamatan atau faedah kepada orang yang melakukan 
  4. jika idea anda untuk memperbaharukan sesuatu > pikirkan supaya senang untuk orng melakukan atau keseronokan dalam melakukan
  5. jika idea anda pelik atau tidak mungkin ia akan berlaku >  bagitau orang tentang kelebihan idea anda
Kita tidak pernah risau jika idea itu menjadi,bagaimana jika idea itu tidak menjadi? Jawapannya : anda tidak perlu risau sebab idea yang seterusnya akan muncul dengan sendirinya dan kebiasaannya ia akan lebih efektif.

No comments

Powered by Blogger.