Sebenarnya Keupayaan Akal Dan Otak Adalah Lemah

Pernahkah anda berfikir bahawa otak dan akal anda sememangnya hebat dan mempunyai had?
Otak itu adalah satu organ dalam badan manusia dan haiwan yang terletak didalam kepala dan akal itu adalah suatu program didalam otak manusia sahaja untuk melakukan sesuatu.

Otak dan akal manusia ini mampu untuk berfikir apa jua benda barangan, mencipta,cara hidup yang sesuai, pengeluarkan idea yang terbaharu atau memperbaharui idea, dan sentiasa berfikir walaupon manusia dalam keadaan tidur dan lebih hebat lagi apabila  manusia yang mampu menggunakan minda dan akalnya untuk mengsksplotasi manusia yang lain. Adapon otak haiwan lebih terbatas berbanding manusia di dalam had pemakanan, dan pergerakan.

Namun sayangnya otak dan akal Manusia yang dikatakan mampu berfikir dan mampu mencipta segala benda dalam semua keadaan sebenarnya ia tidak mampu untuk berfikir pada had penciptaan alam, kematian, syurga, timbal balik. kenapa? soalan ini kami hanya mampu menjawab dengan jawapan apa perbezaan manusia dengan tuhan penciptanya dalam apa jua agama jika manusia ini mampu berfikir semua ciptaan dan  hidupan, sekaligus setiap agama mempunyai cara jawab yang berbeza.

Walhal setiap ketua atau pemegang agama tahu bahawasanya Islam meletakkan titik tengah bagi semua keadaan disebabkan untuk akal, otak, perasaan, keseronokan, kesedihan, keduniaan dan kematian, disebabkan tamak kepada dunia dan menginginkan pengaruh sanggup enggunakan akal dan otaknya untuk menyelewingkan yang benar ke sebaliknya. tidak dinafikan setiap manusia akan melihat kembali semua dihiasi dengan warna warni latar belakang kehidupannya, namun allah itu maha pemurah dan mengurniakan hidayah (cahaya kebenarnya) kepada siapa yang ia inginkan.

Dengan itu,otak dan akal manusia akan menjadi hebat sekiranya dicampurkan dengan agama, dan lebih hebat lagi apabila seseorang itu meletakakan agama dihadapan dan otak akal kemudian.
wa allahu a'lam.

No comments

Powered by Blogger.