.

.

Perkara Pertama Yang Perlu Dilakukan Pada Hari Pertama Kerja

Hari pertama di tempat kerja adalah hari yang paling di ingati dan sangat berharga. Kadang kalanya menjadi hari yang paling sengsara dalam seluru kerjaya kita.

"Ada diantara kita yang mengigati hari kali pertama melakukan kerja di tempat kerja baru" tetapi kita boleh megurangkan kebimbangan kita dengan meletakkan ketelitian dalam merancang hari pertama sebagaimana kita menyusun hari kita dengan barangan yang baru dimiliki.

Ni sikit sebanyak perkara-perkara yang perlu kita lakukan pada hari pertama di tempat kerja baru.

1. Bersiap Sedia Dan Bertanyakan Soalan

Bersedia,  menghabiskan sepenuh masa pada hari pertama dengan mendengar dan melihat (menaliti) sebanyak yang mungkin dan bertanya jika perlu, dengan kata lain kurangkan bercakap.
"secara umumnya, cubu tunjukkan rasa ingin tahu dan keinginan untuk belajar"

Ia bertujuan, untuk meninggikan penilaian orang terhadap kita, dan kebiasaannya pada hari pertama adalah penilaian orang terhadap kita. Selain itu, untuk memudahkan kita bercakap di dalam meeting selepas menilai.

2. Latar Belakang

Bersiap sedia untuk memberi penjelasan 30 saan hingga 1 minit tentang siapa diri kita ini dan dari mana kita berasal, sebagaimana orang baru memasuki kolej yang seringkali ditanya oleh pelajar-pelajar lama. Sediakan penjelasan apa yang akan ditugaskan dengan jawatan baru. Berkemungkinan perkerja lama tidak mengetahui apa tugas yang bakal anda lakukan atau sebaliknya mereka menyuruh kita untuk melakukan kerja-kerja mereka (buli).

3. Tujuk Diri Awal

Tiba ditempat kerja sekurang-kurangnya 15 minit awal. Bertujuan untuk menghilangkan rasa berdebar atau terpinga-pinga atau sebaliknya. akan tetapi jika anda datang terlalu awal tunggu di kedai kopi yang berhampiran bertujuan supaya kita tidak talam dua muka antara hari pertama bekerja denagn seminggu bekerja.

4. Menyelesaikan Sosial Lanskap (Social Landscape)

Salah satu dari perkara paling utama adalah menyelesaikan perhubungan sosial antara majikan dan pekerja lain. Bagaimana, siapa, menggunakan apa, bila, semuanya.

"Dalam mana-mana persekitaran ditempat kerja akan ada puak, kumpulan, darjat, kategori, kelas. Walauapa pun persekitaran mencari dan mengurus dalah lebih baik. Jika ingin bergerak ke atas dari ranking perkerja baru, anda perlu untuk bergaul dengan orang yang betul." kata Parnell.

Terdapa banyak jalan untuk menguasainya. walaubagaimana pun,  kuasa dalam perhubungan ini adalah memahami siapa yang menguasai siapa dan bagaimana untuk keluar darinya.

5. Senyum

"Ia mungkin mengambil masa seketika untuk sampai ketahap ini dan keatas, namun setelah mencari, menemuramah, dan sebagainya. jadi jangan lupa untuk terus gembira dan menikmati masa ini" kata Hockett

6. Bertenang

Ingan untuk terus bertenang (relax) pada hari pertama, untuk kekal optimim dan produktif.

7. Jangan Malu

Kenalkan diri dan Berkata Hai untuk setiap orang yang kita jumpa

8. Bercakap Dengan Seramai Yang Boleh

Salah satu dari tanda yang paling berharga pada permulaan adalah bagaimana jabatan kita beroperasi dari perspektif rakan-rakan tempat kerja. Jika anda mendapati anda seorang yang mesradan mudah untuk mendekati terlebih dahulu, anda adalah orang yang memulakan dengan langkah kanan.

9. Belajar Dimana Segalanya

Selesaikan masaalah map di tempat kerja baru, di mana tanda, di mana tempat makan, di mana tempat meeting, di mana dan nama apa tempat ini, dan sebagainya.

Pada hari pertama Kebiasaannya orang lebih suka membantu dan menunjuk arah kepada kita tetapi jika kita tidak dapat menyelesaikannya pada hari yang mendatang, ia akan mendatangkan musibah (padang rendah). Jangan sesekali berjalan dalam keadaan tidak mengetahui.

10. Jangan Terlalu Kuat

Jangan terlalu kulang kabut untuk mengejutkan dengan idea-idea baru di hari pertama. Kerana pekerja lain lebih lama di dalam syarikat itu dan mengetahui bagaimana gerak geri syarikat. Jika kita lakukan juga pada hari pertama, ia akan membazirkan tenaga dan masa; cukup sekadar mengeluarkannya atau memberi kejutan secara biasa (naturally) dan ia bergerak (proses).

11. Jangan Lari Dari Turun Makan

"Jika kita di tawarkan untuk makan bersama majikan atau pekerja lain, teruskan pergi" ia adalah penting untuk menunjukkan yang kita bersedia sebagai satu pasukan.

12. Jangan Lari Dari Latihan (training sessions)

13. Ketahui Apa Yang Majikan Jangkakan Terhadap Kita

Pada hari pertama, kita diupah untuk bekerja apa yang kita fikirkan. Tetapi untuk berjayadalam kejaya " terdapat perbezaan antara apa yang patut kita lakukan dengan apa yang sebenarnya terjadi"
Ini adalah penting kerana anda tidak perlu mengabaikan kewajipan yang dinyatakan, ditakui mungkin ada makna yang lebih tersirat yang diharapkan berbanding apa yang anda lakukan. Lebih baik untuk kita mengetahuinya lebih awal dari yang kemudian.

14. Tunjukan Rasa Ingin Tahu Kepada Semua Orang Dan Syarikat

Kita sudah pun memperkenalkan diri kita kepada orang lain, dalam masa yang sama perkara pertama mereka mempelajari adalah sedikit tentang kita, lakukan sesuatu untuk mengenali mereka tentang diri perwatakan mereka dan peraturan mereka. Ini bukan sekadar memberi tahu. Tetapi percayalah ia membantu kita untuk berkerja lebih mudah.

15. Silentkan telefon 

Kita perlukan 100% perhatian di tempat kerja, terutama pada hari pertama bekerja. Letakkan phone kita dan kurangkan penggunaan semasa di tempat kerja.

16. Perhatiakan Gerak Badan ( Body Language )

Gerak badan adalah percakapan yang seringkali digunakan di tempat kerja. Apa yang kita perkatakan akan di ikuti dengan gerak bandan. Apabila gerak badan salah seluruh komunikasi akan berubah maksud.

17. Bina Habit Yang Bagus Secara Terus Menerus

Kerana terlalu banyak maklumat-maklumat baru yang mendatang, sediakan habit yang bagus dan menyusunnya dari awal akan membuat hidup kita lebih mudah untuk menyelesaikan masaalah yang mendatang. Tambahan pula ia adalah masa untuk membuang perangai buruk.

18. Kosongkan Jadual Untuk Majikan

Ini mungkin sedikit pelik, tetapi pada hari pertama kita bekerja, kita kebiasaannya lebih mencari kepada 1000 arah. Jadi ini adalah perkara yang bagus untuk melakukan kerja.

19. Jadi Diri Sendiri

Terlalu ramai pekerja yang belakun pada hari pertama bekerja, dan ia membawa kepada keburukkan selepas sebulan.

"Pikirkan jalan untuk relex dan melakukan projek sebagaimana yang sering dilakukan sebelum ini" kata Taylor "ia terlalu tertekan jika kita bertindak untuk menjadi orang lain kerana setiap orang mempuyai keistimewaannya yang tersendiri"

Inilah sebabnya mengapa kita diambil kerja dan dibayar gaji, untuk menggunakan krativiti, idea, maklumat yang kita ada.


No comments

Powered by Blogger.